پوپولیسم

به نقل از ویکی پدیا:"بزرگداشت مفهوم مردم(یا خلق)تا حد مفهومی مقدس و باور به اینکه هدفهای سیاسی را می باید به خواست و نیروی مردم جدا از حزبها و نهادهای موجود پیش برد. مردم باوری خواست مردم را عین حق و اخلاق می داندو بر آن است که می باید میان مردم و حکومت رابطهٔ مستقیم وجود داشته باشد. هم چنین با ایمانی ساده فضایل مردم را در برابر منش فاسد طبقهٔ حاکم یا هر گروهی که موقعیت سیاسی ومنزلت اجتماعی برتر داشته باشد قرار می دهد و می ستاید.یکی از خصوصیات مردم باوری یافتن توطئه‌های ضد مردمی در هر جاست و این برداشت معمولاً به دشمنی‌های نژادی و قومی دامن می زند."

ریشه پوپولیسم در کشور ما بر میگرده به نخست وزیری دکتر مصدق زمانی که در سال 1332 در جلسه استیضاح خود حاضر نمیشه و وزیر کشور رو به عنوان نماینده به مجلس میفرسته که این کار تا آن زمان سابقه نداشته.

پس از آن نمایندگان طرفدار مصدق دسته جمعی استعفا می دهند تا مجلس از رسمیت بیفتد، و مصدق نیز دستور برگزاری همه پرسی با موضوع انحلال مجلس و ابقا دولت را صادر میکند.از خصوصیات این انتخابات جدا بود صندوق های اخذ رای موافقان و مخالفان بود در تهران برای موافقان صندوقها در میدان راه آهن و سپه و برای مخالفان در بهارستان ومحمدیه قرار داشت که موافقان دکتر مصدق در میدان بهارستان خری را با گردن آویزی که بر آن نوشته شده بود "مخالفم" جلوی صندوق آرا بسته بودند.

شباهت بسیاری بین دکتر احمدی نژاد و دکتر مصدق وجود دارد.